De eerste Canadese indrukken - Reisverslag uit Toronto, Canada van Valerie Kerstholt - WaarBenJij.nu De eerste Canadese indrukken - Reisverslag uit Toronto, Canada van Valerie Kerstholt - WaarBenJij.nu

De eerste Canadese indrukken

Blijf op de hoogte en volg Valerie

06 September 2016 | Canada, Toronto

Hallo allemaal,

Ik kan er natuurlijk niet omheen nadat zoveel mensen erom gevraagd hebben; ik zal de komende maanden weer proberen een verslag bij te houden van mijn tijd in Canada! Na vier jaar in Groningen werd het tijd voor een nieuwe uitdaging, en daarom studeer ik nu International Management (CEMS) aan Erasmus Management School Rotterdam. Een onderdeel van deze internationale studie is het doorbrengen van een semester in het buitenland, en daarom zal ik mijn eerste semester in London, Ontario, Canada doorbrengen. Ik ben nu iets meer dan twee weken weg en heb al van alles gezien en gedaan, ik zal jullie proberen een beetje op de hoogte te brengen in het komende verslag.

Zaterdag 20 augustus ben ik samen met papa op het vliegtuig gestapt naar Toronto. Afscheid nemen is altijd weer moeilijk, maar ik had er ook wel heel veel zin in! Onze vlucht met TUI was erg aangenaam en voorspoedig, dus zo’n 8 uur later kwamen wij rond 9 uur ’s avonds lokale tijd aan in Toronto. Vanaf het vliegveld zijn we met de trein, metro en tram naar onze Airbnb bestemming gegaan, in Kensington, een levendig deel van Toronto. Na deze lange en vermoeiende reis en 6 uur tijdsverschil zijn we meteen ons bed ingedoken toen we aankwamen. De volgende ochtend was meteen duidelijk dat we last hadden van een jetlag, want we waren vroeg wakker en hadden niet echt lekker doorgeslapen. Ondanks dat we nog een paar dagen last hebben gehad van de jetlag, hebben we zondag, maandag en dinsdag gebruikt om Toronto te verkennen. We hebben meteen zondagochtend voor drie dagen ons ingeschreven voor het fietsensysteem waarbij je de eerste 30 minuten gratis kan fietsen en de fiets ergens anders weer neer kan zetten. Soms was het even zoeken naar waar die fietsen precies stonden, maar het was wel een makkelijke en snelle manier om ons door de stad te bewegen! Zondags zijn we eerst naar ‘downtown’ Toronto gefietst, en hebben we vooral langs het water en door de stad gefietst. Het is hier nog steeds hartstikke mooi weer (elke dag minstens 25 graden), dus genieten! ’s Middags zijn we weer richting Kensington gefietst, en hebben we door deze buurt gelopen. Het is voor een groot deel Chinatown, dus ik heb me die middag meerdere malen afgevraagd of ik me wel echt in Canada bevond ;) Overal waren Chinezen, er werden selfiesticks verkocht en veel goedkoop fruit. Om de ervaring compleet te maken hebben we ’s avonds bij een Chinees gegeten, maar het was niet zo lekker als in Hong Kong, dus dat was eens maar waarschijnlijk niet meer, haha!

Maandags hebben we gebruik gemaakt van onze Citypass, waarmee je voor een bepaald bedrag 5 bezienswaardigheden kan bezoeken. We zijn eerst naar een museum geweest, het Royal Ontario Museum, waar we ons verdiept hebben in de Canadese geschiedenis, en in allerlei andere dingen zoals de Engelse cultuur, het dierenrijk en weet ik wat al niet meer. Na 2 uur rondlopen in deze vrieskist (de airco stond op standje hoog) zijn we maar snel een lunchtentje gaan opzoeken. Tijdens deze zoektocht zijn we door het district ‘York’ gelopen, waar vooral veel hele dure winkels zitten, veel boetiekjes en veel zakenlieden rondlopen. Leuk om even gezien te hebben! Na onze lunch zijn we naar Casa Loma gegaan, ook onderdeel van de Citypass. Casa Loma is een kasteel dat rond 1910 gebouwd is, en indertijd 3,5 miljoen dollar kostte. Het heeft 98 kamers, en meerdere verdiepingen. Al deze kamers kan je bezoeken, en het is leuk om in rond te lopen, maar wij waren niet echt onder de indruk; het voelde een beetje ‘nep’ aan en er waren erg veel toeristen. Het hoogtepunt van dit bezoek (letterlijk) was het uitzicht vanaf de toren, dat was het bezoek wel waard uiteindelijk! ’s Avonds hebben we Italiaans gegeten en zijn we op tijd naar bed gegaan.

Op dinsdagochtend zijn we eerst naar Ripleys Aquarium geweest, naast de CN Tower. Dit aquarium was erg toeristisch en druk, maar ze hadden wel mooie en grote dieren als haaien, pijlstaartroggen en eindeloos veel vissen. Leuk om gezien te hebben! ’s Middags zijn we naar Toronto Island geweest, een eiland waar je met zo’n 10 minuten varen bent. Vanaf de Toronto kant lijkt het eiland redelijk groot, maar toen we er eenmaal waren viel dat erg mee. We zijn van de linkerkant naar het midden gelopen in een uurtje, waarbij we vooral hebben genoten van de rust en de natuur. Natuurlijk moesten we ook wat foto’s maken van de skyline, die goed te zien is vanaf de boot/de kade. Nadat we rond een uur of 4 terug zijn gegaan met de boot hebben we lekker gerelaxt op een strandje aan de Toronto zijde. Rond een uur of 7 zijn we de CN Tower op geweest, want dat kan natuurlijk niet ontbreken bij een bezoek aan Toronto! De CN Tower is tot 2007 het hoogste gebouw van de wereld geweest met 553 meter. Wij zijn op zo’n 350 meter hoogte geweest, waarbij je mooi uitzicht over Toronto en omstreken hebt. Er was ook een glazen plafond, waarbij je zo het stadion van de Toronto Blue Jays in kon kijken, het honkbal team, en toevallig was er op dat moment net een wedstrijd bezig, dus leuk om te zien van zo’n afstand! ’s Avonds hebben we plannen gemaakt voor de rest van de dagen.

Woensdag hebben we een auto gehuurd en zijn we, na wat gedoe met creditcards, leeftijd (ik ben nog te jong om een auto te huren zonder extra betaling) en extra betalingen vertrokken richting Huntsville, een dorpje zo’n drie uur boven Toronto. Vanuit dit dorp ben je snel in Algonquin Provincial Park, en dat was de reden waarom we hierheen zijn gegaan, want na drie dagen Toronto keken we uit naar wat dagen in de natuur! De autorit was het eerste uur nog vooral erg druk met stadsverkeer, maar al snel kwamen we op wat rustigere wegen met veel groen om ons heen. Dit was ook waar ik naar uitkeek voordat ik naar Canada vertrok, dus ik was erg blij dat we hierheen gingen! Woensdag hebben we niet veel meer gedaan, maar donderdag zijn we vroeg op pad gegaan op weg naar het park. Bij aankomst hebben we een vrouw gevraagd welke ‘hikes’ (wandelingen) we zeker zouden moeten maken, en zij heeft ons er drie aangeraden die we allemaal hebben gedaan. We zijn achteraan begonnen, en hebben eerst een anderhalf durende hike gedaan over een bever pad. Helaas onderweg geen bever gezien, maar wel een mooie tocht! Daarna zijn we naar een uitzichtpunt gelopen, waarbij we prachtig en ontzettend ver uitzicht hadden over heel veel groen en een meer. De laatste tocht, ‘Hemlock Bluff’, was misschien wel de mooiste, omdat we midden in de natuur waren en bijna niemand tegenkwamen. Deze tocht leidt langs verschillende plekken waar mooses (elanden) of beren zouden kunnen zitten, maar ook die hebben we helaas niet gezien… Wel hier en daar een eekhoorn, maar geen echt grote dieren. Toch was het een prachtige dag en ik ben heel blij dat we ervoor gekozen hebben om hierheen te gaan!

Vrijdag was het tijd om naar mijn verblijf voor de komende maanden te rijden. London is zo’n twee uur vanaf Toronto, en dus moesten we eerst zo’n 5 uur rijden om hier aan te komen. Het appartement waar ik zit zag er meteen goed uit, net als mijn kamer, alleen was er naast een bed, bureau en bureaustoel echt helemaal niks, dus papa en ik hebben vrijdagmiddag en zaterdag vooral gebruikt om alle benodigdheden te kopen en een beetje rond te lopen in de stad. London is niet zo spannend, zeker niet vergeleken met Toronto, maar het is wel een grote studentenstad en dat brengt altijd een leuk sfeertje met zich mee. Zaterdag was het afscheid nemen van papa wel weer even moeilijk, en toen zijn vlucht ook nog een dag later plaats bleek te vinden vanwege een technische storing op de heenweg had ik gewild dat hij nog een dagje langer had kunnen blijven. Maar goed, het was nu ook tijd om echt te beginnen aan mijn avontuur! Zondag heb ik vooral alles een beetje ontdekt, schoongemaakt en rondgelopen, en ik ben op tijd naar bed gegaan want afgelopen week heb ik een ‘block seminar’ gehad waarbij ik elke dag een heel vol en druk programma had. Het waren intense dagen met veel presentaties, interactieve colleges, bedrijfsbezoeken, twee dagen in Toronto en veel te weinig slaap, maar wel ontzettend interessant en leuk. Ik heb al veel mensen ontmoet, en vooral de bedrijfsbezoeken aan Communitech, Christie Digital en Google vond ik leuk. Ook hebben we veel oefeningen gedaan die gericht waren op turbulentie; zo hebben we o.a. op dinsdagochtend een plan moeten maken voor het geval de stad zou overstromen, en moesten we een toren bouwen van alleen tape, rietjes en papier. Leerzaam en uitdagend om te doen met mensen die je niet kent! De avonden waren vooral voor de fun; maandags hebben we een 5-gangen diner bereid, dinsdag ben ik met een hele hoop mensen uiteten geweest en uit geweest, donderdag waren we in Toronto waar we ook weer het nachtleven hebben verkend, vrijdag zijn we naar een ijshockeywedstrijd geweest (zo gaaf!!) en afgelopen weekend heb ik vooral met mensen doorgebracht uit mijn appartement (een Oostenrijks meisje) en wat Nederlanders/Duitsers die ook in Rotterdam studeren maar een andere studie volgen. Leuk om die mensen te leren kennen en fijn dat ik na zo’n drukke week tijd heb gehad om alles in m’n kamertje etc. een beetje op orde te brengen! Vanmiddag heb ik mijn boeken opgehaald en ik heb een fiets gekocht, zodat ik er vanaf morgen, wanneer de colleges beginnen, er vol tegenaan kan! Ik ben benieuwd hoe het me gaat bevallen om weer in het studeerritme te komen, maar het gaat vast helemaal leuk worden met alle mensen die ik al ontmoet heb en de plannen die nu al gemaakt worden voor reisjes. Ik kijk er in ieder geval naar uit!

Sorry dat het zo lang verslag is geworden, ik zal snel weer een update schrijven die hopelijk ietsje korter is! Bedankt voor het lezen en ik hoor graag hoe het met jullie allemaal is!

Liefs

  • 07 September 2016 - 09:26

    Mama:

    En dit is nog maar het begin..nu alweer megatrots op je! Lieve globetrotter van ons. Mooi verslag, leuk voor later hé :-) ik ga 'm weer bewaren. Dikke kus xx

  • 07 September 2016 - 13:09

    Anne:

    Hee lieverd!
    Goed om te lezen dat je goed bent aangekomen en dat je het naar je zin hebt. Zet hem op komende tijd! Al weet ik dat ik dat tegen jou eigenlijk niet hoef te zeggen. Geniet van dit avontuur meisje! Voor je het weet is het weer over.
    Veel liefs vanaf de andere kant van de wereld!
    X

  • 07 September 2016 - 22:13

    Oompie:

    Hey Val,

    goed om te lezen dat het je weer TOP vergaat aan de andere kant van de plas!!
    Ziet er allemaal super uit, ben erg trots op je wereldreiziger!
    Je verhalen hoeven echt niet korter te zijn de volgende keer, het is altijd weer een plezier om ze
    te lezen. Zet hem op en heel veel succes!

    kus oompie

  • 14 September 2016 - 11:22

    Froukje:

    wow wat weer een leuke stories! mooi om te lezen hoe het je vergaat en wat je allemaal doet.
    knap hoor dat je je er iedere keer weer in stort. heel veel succes en natuurlijk plezier, maar dat komt vast helemaal goed. dikke kus, froukje

  • 29 September 2016 - 21:32

    Olaf:

    Hoi Valerie,

    Het is wat later en ik hoop dat het nog steeds goed gaat. Temperatuur zal ondertussen al wat zijn afgenomen. Verwacht wel dat je leert een goede bodycheck uit te delen. Zo heet dat toch bij ijshockey? (ook leuk bij veldhockey :))
    Het ga je goed! Liefs en succes,

    Olaf

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Valerie

De verhalen van mijn avonturen tijdens semesters abroad

Actief sinds 06 Sept. 2014
Verslag gelezen: 581
Totaal aantal bezoekers 12774

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2016 - 23 December 2016

Canada

28 Augustus 2014 - 30 Januari 2015

Semester abroad in Hong Kong

Landen bezocht: