Zweet- en regendruppels - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van Valerie Kerstholt - WaarBenJij.nu Zweet- en regendruppels - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van Valerie Kerstholt - WaarBenJij.nu

Zweet- en regendruppels

Blijf op de hoogte en volg Valerie

16 September 2014 | Hong Kong, Kowloon

Nihao!

Hierbij weer even een update vanuit het verre Oosten! ;) De afgelopen anderhalve week heb ik weer van alles meegemaakt, dus is het hoog tijd om dit allemaal eens even op een rijtje te zetten.

In mijn vorige blog eindigde ik met het feit dat ik de dag daarna naar de Big Buddha en de Lan Tau peak zou gaan. Nou, dat heb ik geweten! Zondagochtend zijn we vroeg opgestaan om dan eindelijk naar 1 van dé toeristische trekpleisters op Lantau island te gaan, de Big Buddha. Na een uur met de metro gereisd te hebben, gingen we rond half 11 met de kabelbaan het eerste stuk naar boven, op naar de Big Buddha. Toen we uit de kabelbaan kwamen konden we de Big Buddha op een afstandje al beschouwen, en daar moesten we natuurlijk wat foto’s van maken. We besloten ook ‘even snel’ een groepsfoto te maken met alle studenten (zo’n 25), maar toen een paar toeristen mij en Tara (net zo lang als ik) in beeld kregen vroegen zij erg vriendelijk doch dringend of zij als-je-blieft ook op de foto mochten met ons. Zo lief als we zijn poseerden wij natuurlijk vriendelijk, al resulteerde dat uiteindelijk in een hele fotoshoot met verschillende mensen. Ach ja, wij hadden onze goede daad voor die dag er weer op zitten ;)

Nadat we de Big Buddha van dichtbij hadden bewonderd, was het dan toch echt tijd om met de hike naar boven te beginnen. 35 graden en rotsen die ongeveer 50 cm hoog zijn per “trede” die je neemt zijn echter niet de meest makkelijke omstandigheden! Na 5 minuten liep het zweet al van ons gezicht/rug/buik, en het was dan ook een hele tocht om boven te komen. Na 2 uur afzien, hadden we echter wel een prachtig uitzicht! Op 934 meter, het hoogste punt van Hong Kong, kan je een heel eind kijken (als er niet toevallig een wolk voorbij drijft). We hebben natuurlijk veel foto’s gemaakt en van het uitzicht genoten, want was het gaaf om daar te staan! Nadat iedereen weer een beetje bijgekomen was besloten we weer naar beneden te gaan, en ook al denk je dat dat makkelijker is dan omhoog, ook dit was een hele tocht. Gelukkig was het de zweetdruppels meer dan waard!!

Na de vermoeiende zondag, besloot ik maandag eerst lekker uit te slapen en een beetje rustig aan te doen. ’s Middags ben ik met de MTR op zoek gegaan naar een hockeystick en -schoenen, want ik ga hier spelen bij de Dutch Hockey Club en daarvoor heb ik mijn uitrusting natuurlijk wel nodig ;) Gelukkig had ik een tip gekregen waar ik deze spullen kon kopen en ik was ook al gewaarschuwd dat het op een bijzondere locatie zat. Nou, dat zat het zeker! Ergens in een flat op de 12de (!) verdieping kwam ik, nadat ik eerst in één van de meest gammele liften ooit had gestaan, een appartementje binnen waar het werkelijk bomvol stond met dozen. Ik heb me eerst ernstig staan afvragen of ik wel goed was, omdat er niemand op mijn ‘hello!’ en ‘sorry?’ reageerde, maar uiteindelijk was er dan toch iemand die mij kon helpen met mijn stick en schoenen ☺

Na dit avontuur heb ik in de halls even wat gegeten (goedkoop en meestal lekker), daarna was het tijd voor het Mid-Autumn Festival. Op de 15de dag van de achtste maand, met volle maan, vieren de Chinezen deze volle maan en een eeuwenoude traditie met mooncakes en een dragon dance. Aangezien alle internationale studenten natuurlijk al lang wisten van de vrije dag die hierop volgt en deze Chinese traditie, was iedereen al lang van tevoren uitgenodigd om de viering bij te wonen in het Victoria Park. Het was gezellig met alle studenten, maar de festiviteiten vielen een beetje tegen. Vooral voor kinderen is het een gezellig festival, met veel lichtjes en lampionnen, maar voor de rest gebeurt er eigenlijk niet zoveel. Gelukkig mag je in Hong Kong gewoon overal met drank over straat gaan en konden we dus ook op dit enorme terrein gewoon onze blikjes bier en flessen wijn, net gekocht bij de 7/11, meenemen (stel je dit toch eens in NL voor, daar mag je je flesje water niet eens mee nemen!). Uiteindelijk was het een gezellige avond, maar de festiviteiten vielen dus een beetje tegen.

Dinsdag hadden we zoals gezegd een vrije dag, en dit is de eerste dag dat ik echt een beetje heimwee heb gehad. Gelukkig kon ik het er goed met Anne over hebben en we zijn ’s avonds lekker uiteten geweest bij een Italiaan (eindelijk weer pasta!). Na deze heerlijke maaltijd zijn we naar de lightshow gegaan, die je natuurlijk ook gezien moet hebben in Hong Kong. Leuk om te zien, maar niet zo indrukwekkend als gedacht…

Woensdag had ik een gewone college dag, waarbij ik me overigens wel weer meerdere keren heb afgevraagd waarom ik dit college ook alweer aan het volgen was vanwege het lage niveau/slechte Engels van de docent/vele opdrachten. Daarom heb ik toch maar nog een aantal vakken laten vallen (zo makkelijk dat dat kan!) en een paar andere toegevoegd. Ik ga nu de History of Hong Kong volgen en Global Marketing. Dat voegt hopelijk wel wat toe aan mijn kennis ;)

Donderdag had ik een drukke dag. Ik had de hele dag college, maar moest mijn laatste tutorial skippen vanwege het feit dat alle studenten uit Nederland om 6 uur uitgenodigd waren bij het Nederlandse consulaat in Hong Kong. Om kwart voor 5 vertrokken we met een groep van zo’n 11 studenten van de Polytechnic University naar deze receptie, al was het nog een hele reis hier te komen. Uiteindelijk heeft een erg vriendelijke taxichauffeur (Engels sprekend!) ons op plaats van bestemming gebracht. Na een uurtje gezellig gepraat te hebben met andere Nederlandse studenten, moest ik helaas alweer weg, want om 8 uur zou mijn eerste hockeytraining beginnen! Ook dit was een hele onderneming om daar te komen, want de hockeyvelden liggen midden in Happy Valley, een heel groot stadion waar niet zoveel ingangen zijn. Na eerst een busrit en daarna 25 minuten half rennend had ik eindelijk de ingang gevonden en kon de training dan echt beginnen. Gelukkig zijn de vrouwen (ja, ik ben verreweg de jongste dus ik mag spreken over vrouwen) heel aardig en is het niveau ook dikke prima. Aankomende zaterdag hebben we onze eerste wedstrijd (we spelen in de hoogste league), dus ik ben erg benieuwd hoe dat uit gaat pakken, ik zal het jullie laten weten! Na de leuke maar vermoeiende training was het ook nog een hele onderneming om weer ‘thuis’ te komen, want de bussen reden niet meer (of ik kon ze niet vinden) en daarom besloot ik maar eerst met de tram en daarna de metro te gaan. Ook hier ben ik weer heel wat keren op de foto gezet (Chinezen denken dat ze subtiel zijn…) in mijn zweetpakje en met hockeystick. Ik ben erg benieuwd wat ze met die foto’s gaan doen: ‘kijk nou toch wat ik zojuist in het wild heb gespot!’ zeggen ofzo?! ;)

Na deze heen-en-weer-vlieg dag was ik gelukkig vrijdag lekker vrij, al was ook dit niet een hele rustige dag. Overdag ben ik met Iris en een jongen uit India die hier al 7 jaar woont wezen hiken naar een waterval, waarbij we het laatste stuk vooral op handen en voeten hebben gelopen omdat het spiegelglad was (het regende ongeveer de hele dag…) en er niet echt meer een pad was. Echter, ook deze hike was de inspanning meer dan waard! Bij de watervallen kon je van de rotsen afspringen, en dat was echt een hele gave ervaring. Ook al moest je er 10 minuten voor klimmen, ik ben 3 keer van deze 8 meter afgesprongen, want het was te leuk! Nadat we nog even lekker gezwommen hadden zijn we weer terug geklommen/gelopen en hebben we echt op z’n Chinees gegeten in een heel klein dorpje. Nadat we na een drie uur durende terugreis (taxi – bus – metro) weer thuis waren rond een uur of 7 hebben we eerst lekker gedoucht (eindelijk die natte kleren uit!) en daarna zijn Tara, Iris en ik sushi gaan eten vlakbij de halls. Hier besloten we dat het een goed idee zou zijn als we die avond uit zouden gaan en dit hebben we dan ook gedaan, samen met Anne en Vera, een meisje uit China. Het was erg geslaagd!

Zaterdag heb ik dan eindelijk echt een beetje uitgerust en niks gedaan. Rond een uur of 5 zijn Anne en ik met de Star Ferry overgegaan van Kowloon (‘onze kant’) naar Hong Kong Island, een tochtje van zo’n 5 minuten met de boot, maar wel met een geweldig uitzicht over de skyline. Daarna hebben we weer heerlijk gegeten en besloten we naar de Temple Street Night Market te gaan in Mong Kok, een markt met onwijs veel kraampjes met fake producten en heel veel waarzeggers die bezweren je toekomst te kunnen voorspellen. Wij als nuchtere Hollanders geloofden daar natuurlijk niet in, dus de waarzeggers hebben we maar links laten liggen. Wel lekker rondgestruind en rond een uur of 11 lekker naar bed gegaan.

Zondag besloten we (Anne, Iris, Tara en Alex) er een relaxte dag van te maken, door een bezoekje te brengen aan het strand: Repulse Bay is ongeveer 40 minuten hier vandaan en heeft een heerlijke breed strand. Ondanks dat het zondag was, was het helemaal niet druk (Chinezen willen natuurlijk niet bruin worden) en hebben we heerlijk genoten van de zon, de zee en het strand. Rond een uur of 4 besloten Anne en ik dat we graag naar de Victoria peak wilden, want hier spraken we al ongeveer 2 weken over en we waren er nog steeds niet geweest. Omdat zonsondergang (hier rond half 7) het beste tijdstip is om van dit uitzichtspunt te genieten, hebben we ons van 6 tot 7 staan vergapen aan het geweldige uitzicht en de stad in het licht en in het donker. Daarna zijn we ook weer lekker even wat gaan eten en weer teruggegaan naar de halls.

Gisteren en vandaag heb ik vooral binnen gezeten: tyfoon Kalmaegi raast op het moment over het zuiden van China heen en dat betekent dat er hier sinds vannacht een tyfoon-signaal nummer 8 gold. Dit houdt in dat alle lessen tot half 3 vandaag uitvielen (weer 2 lessen minder deze week..), er vooral heel veel regen is gevallen en krachtige windstoten plaatsvonden, ook al is het nog steeds 30 graden. Overal op de universiteit lagen zandzakken en alle ramen waren getapet ter bescherming, erg bijzonder om te zien! Als je niet sneeuw-vrij kan zijn (zoals in NL), dan maar tyfoon-vrij, haha! Als het goed is wordt het vanaf nu weer beter weer, dus morgen zal ik toch echt weer naar college moeten. Gelukkig heb ik me de afgelopen dagen prima vermaakt met mijn huiswerk, pingpongen, fitnessen en een reisje boeken naar de Filepijnen!! Van 2 t/m 6 oktober ga ik samen met Iris en Tara naar Cebu, een eiland op de Filepijnen, omdat we dan een lang weekend hebben (weer 2 Chinese feestdagen). Hier heb ik nu al zin in! ☺

Ik hoop dat jullie nu weer goed op de hoogte zijn. Ik zie uit naar jullie reacties, onwijs bedankt voor de lieve reacties op mijn vorige blog, heel leuk om te lezen!

Veel liefs!

  • 17 September 2014 - 09:41

    Froukje:

    hé globetrotter, heerlijk om te lezen wat je allemaal doet en meemaakt. Moet wel om je lachen dat je schrijft dat je af en toe een rustige dag inbouwt, maar vervolgens toch weer allemaal leuke dingen onderneemt. en dan zo'n tyfoon, brrrr...xf

  • 18 September 2014 - 09:45

    Birgit:

    Leuk je zo te volgen! Geniet van alles! Xx Birgit

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Valerie

De verhalen van mijn avonturen tijdens semesters abroad

Actief sinds 06 Sept. 2014
Verslag gelezen: 503
Totaal aantal bezoekers 12784

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2016 - 23 December 2016

Canada

28 Augustus 2014 - 30 Januari 2015

Semester abroad in Hong Kong

Landen bezocht: