De eerste week abroad - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van Valerie Kerstholt - WaarBenJij.nu De eerste week abroad - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van Valerie Kerstholt - WaarBenJij.nu

De eerste week abroad

Blijf op de hoogte en volg Valerie

06 September 2014 | Hong Kong, Kowloon

Hallo allemaal!

Vanwege de vele vraag en de weinig tijd die ik heb, heb ik besloten toch maar een blog te schrijven om iedereen een beetje op de hoogte te kunnen houden. Ik ben nu een week in Hong Kong, maar het voelt alsof ik er al een maand ben, zoveel heb ik de afgelopen week meegemaakt. Ik zal proberen zoveel mogelijk te vertellen.

Donderdag 28 augustus was het zover: na tien geweldige dagen in China samen met mama en een zilveren plak voor Maxie op de jeugd Olympische Spelen (trots!!), ging het avontuur nu toch echt beginnen: om 4 uur vloog ik naar Hong Kong! Na een prima vlucht, ben ik met de bus van het vliegveld naar de Halls gegaan (de campus waar ik slaap). Na een busrit van 75 minuten en de eerste indrukken van de stad by night stond mijn buddy Carl gelukkig op me te wachten bij de bushalte. Hij heeft me de eerste avond super geholpen met het dragen van m’n koffers, het verzorgen van een maaltijd en het doen van de eerste boodschappen. Bij de eerste aanblik van m’n kamertje moest ik wel even slikken: ik zit op de 15de en deel de 10m2 samen met mijn kamergenootje Anne, een meisje uit Maastricht die naar de hotelschool gaat. Gelukkig kunnen we het heel goed met elkaar vinden en denken we over veel dingen hetzelfde, dus we ruziën elkaar niet de tent uit, haha ☺ De student halls of Hung Homg (waar ik dus slaap), bestaat uit 21 verdiepingen met op elke verdieping ongeveer 40 kamers en een grote gemeenschappelijke ruimte. Die gemeenschappelijke ruimte op onze verdieping is op dit moment één grote troep, dus daar ben ik nog niet veel geweest. Op de 1ste is een grote kantine waar je zowel goedkoop kan ontbijten, lunchen als avondeten. Op de 2de bevinden zich de wasruimtes, fitness, studiekamers, computerkamers en het zwembad, heel luxe!

Na de eerste nacht op mijn nogal dunne matrasje had ik de 29de gelijk een drukke dag. Vanaf 9 uur moest er geld gepind worden, ik moest me registreren als student en de eerste kennismakingen vonden plaats. Vanaf 3 uur was er een twee uur-durende “formele” introductie met vooral heel veel praatjes over van alles en nog wat (nogal saai om eerlijk te zijn haha!). Daarna heb ik me maar gelijk ingeschreven voor de eerste citytour. Ook was er nog wat tijd om nieuwe mensen te leren kennen. Hierna begon mijn eerste echte avontuur: ik moest naar een welkomparty van de hockey (ik ga hier hockeyen bij de Dutch hockey club, in het oranje, hoe cool!) op Hong Kong Island. Dit was mijn eerste kennismaking met het metrosysteem hier. Gelukkig kon ik het vrij snel vinden, al heb ik wel wat extra rondjes gelopen… Maar ik was op tijd en het was gezellig om de mensen te leren kennen. Eén ding was wel opmerkelijk: ik had wat meer mensen van mijn eigen leeftijd verwacht, maar ik denk dat er meer mensen van rond de 30/40/50 spelen hier. Echter, er wordt gezegd dat ze echt heel hoog spelen, dus ben benieuwd hoe dat gaat na twee jaar nauwelijks hockeyen. Donderdag heb ik de eerste training, dus dan zullen we het meemaken!

Na deze lange dag ben ik lekker naar bed gegaan omdat ik zo moe was. Zaterdagochtend heb ik met Anne wat inkopen gedaan voor ons kamertje (er was hier werkelijk níks: geen bekers/borden/bestek, geen schoonmaakspullen, geen klerenhangers etc.). Na deze inkopen besloten we wat sightseeing te doen: we zijn naar de Avenue of Stars geweest, waar je uitzicht hebt op Hong Kong Island (waaauw), en daarna zijn we naar Mong Kok gegaan, waar we een flower market en bird market hebben bezocht. Bijzonder om zoveel bloemen bij elkaar te zien en de vele vogels die verkocht worden (Chinezen denken dat een vogel als cadeau geven geluk brengt). Na deze trip zijn we gaan eten bij een Chinees: hier maakte ik voor het eerst kennis met octopus en bamboe, heel bijzonder om gegeten te hebben!

Ook zondag zijn we met een groepje mensen wat sightseeing gaan doen. We zijn eerst naar de Wan Chai market geweest, waar ze vooral vis, vlees en groenten verkopen, en niet alleen het vis en vlees wat wij gewend zijn… Als je zin hebt in varkenspoten, -tongen of –harten ben je hier op je plek! Heel bijzonder om te zien, en te ruiken… Na dit bezoekje zijn we naar de Pai Tak Temple geweest, een mooie tempel met vooral heel veel wierook. Ik zal wat foto’s posten zodat jullie een idee hebben hoe het eruit ziet. In de tempel waren veel Chinezen die de goden aanbeden en met de wierook gebaren maakten naar de Buddha’s. Nadat we dit een tijd aanschouwd hadden zijn we op zoek gegaan naar Lovers Rock. Om dit te zien moet je héél véél trappen lopen, en met het klimaat hier (elke dag boven de 30 graden en veel zon, waarbij er ook nog sprake is van een hoge luchtvochtigheid) een goede workout!! Toen we eenmaal boven waren hebben we daar nog een heel stuk gelopen, maar die hele Lovers Rock hebben we niet gezien… We hadden echter geen zin om weer terug te lopen, dus toen hebben we maar de bus terug genomen en zijn we weer Chinees gaan eten in een shopping mall.

Maandag ben ik met een andere groep meegegaan naar het Hong Kong park, de roltrappen die je in Wie is de Mol? ook gezien hebt en de wijk Soho. Het Hong Kong park bevindt zich midden in Central, hét district met heel veel kantoren, wolkenkrabbers en werkende mensen. Daarom is het extra bijzonder dat je midden in deze wijk zo’n rustig park vindt met een waterval, veel groen en een Bird Garden. Heel gaaf om die tegenstellingen mee te maken en zulke bijzondere vogels te zien! Na dit bezoek zijn we zoals gezegd met de roltrappen naar boven gegaan. Echter, toen we uiteindelijk boven waren was er niks te zien én we moesten weer naar beneden lopen, dus dat was een beetje jammer, maar goed je moet ooit op die roltrappen gestaan hebben ;) Na een kort bezoekje aan een andere tempel (niet zo’n hele mooie) hebben we rondgelopen in de wijk Soho. Rond een uur of 4 besloot ik naar m’n kamer te gaan om nog wat dingetjes te regelen. ’s Avonds heb ik samen met Anne, Tara, Iris en Anna-Sophie (de meisjes waar ik nu vooral mee om ga☺) sushi gegeten: heeerlijk!

Dinsdag begon dan echt de eerste schooldag. Om half 9 stond Staffing & Selection op de planning, van half 1 tot half 4 had ik Marketing Research. Vanaf de halls is het ongeveer een kwartier lopen naar de universiteit, een enorm complex met zo’n 26 gebouwen. Het was dus wel even zoeken in welk gebouw ik moest zijn! Ik heb me de eerste dag vooral onwijs verbaasd over het niveau hier: ik dacht dat Chinezen heel hard werkten en onwijs veel leerden, en ze zitten ook ongeveer de hele dag in de bibliotheek (wanneer slapen die mensen?!), maar bijna elk vak dat ik volg bevat stof die ik al lang gehad heb in Nederland. Ook spreekt lang niet elke leraar even goed Engels, dus soms moet je echt heel goed opletten om het te kunnen volgen. Daarnaast moet je hier heel veel groepswerk doen: elk vak bevat wel een groepsassignment. Voor één vak moeten we samenwerken in een groep van 8 (!!) en we moeten in week 5 een opdracht inleveren van welgeteld 1 (!) pagina. Ik weet niet precies of het aan mij ligt, maar volgens mij heb ik genoeg tijd om leuke dingen te doen haha (waar natuurlijk niks mis mee is!). De vakken die ik ga volgen dit semester zijn Staffing & Selection, Marketing Research, Marketing Management in China, Supply Chain Management en Consumer Behaviour. Ik ben op maandagen en vrijdagen vrij, heel chill! Op dinsdag, woensdag en donderdag heb ik wel lange dagen, maar daar valt mee te leven ;)

Dinsdags heb ik ook voor het eerst de fitness uitgeprobeerd in de halls: echt fijn dat dat hier kan. Daarna heb ik voor het eerst wat gegeten in de kantine, wat gelukkig erg lekker was. Woensdag leek op dinsdag qua colleges en eten. Echter, ’s avonds ben ik naar Wan Chai gegaan: er is dan ladies night, wat betekent dat in sommige kroegen drank voor vrouwen gratis is! De bar waar wij waren schonk gratis champagne: gratis en champagne is de enige woorden die je hoeft te weten van deze avond haha! Het was erg gezellig, en omdat uitgaan hier rond 9 uur al begint ga je ook niet al te laat weer naar bed. Donderdag had ik mijn eerste les van Consumer Behaviour, wat eindelijk een beetje een goed college was. ’s Avonds ben ik met een paar meiden gaan eten bij een Thai, waarna we weer een feestje hadden: een welkomstparty voor alle exchange students in Hong Kong in een bar bij LKF, het grootste uitgaansgebied hier. Hoewel 850 mensen hadden gezegd te komen op Facebook, viel de werkelijke opkomst erg tegen. Toch was het erg gezellig (ook hier schonken ze gratis drankjes voor vrouwen: in dit geval wodka cranberry). Rond een uurtje of 1 waren we de muziek en drankjes zat (er werd vooral hiphop gedraaid) en zijn we naar een andere bar gegaan. Na hier nog wat gedanst te hebben ging bij mij rond half 2 het lichtje uit en ben ik teruggegaan om lekker te gaan slapen.

Vrijdag ben ik met Anne weer wat sightseeing gaan doen: ook al wou ik een rustig dagje nemen om wat dingen te regelen die ik steeds maar voor me uitschuif (zoals dit blog schrijven), besloot ik dat ik toch liever m’n dag anders wou besteden. Er is zoveel te doen en te beleven hier, dat je ongeveer nooit rustig zit of goed uitrust. Maar goed, we gingen dus weer met de metro op pad, dit keer naar een klooster en een tempel waarvan ik beide de naam al vergeten ben. Echter, het was super mooi om te zien! Ook hier is de tegenstelling soms schrijnend: een prachtige tempel met heel veel poespas wordt omringd door de meest lelijke wolkenkrabbers, waar veel te veel mensen op een te klein stukje wonen. Toch was ik heel blij dat ik mee ben gegaan, want deze twee dingen waren zeker een bezoekje waard! Ook hiervan zal ik wat foto’s uploaden.

Na deze sightseeing besloten we naar sneaker-street te gaan, omdat Anne al de hele week uitkeek naar een paar nieuwe sneakers, haha! Sneaker-street is een hele straat met alleen maar sneakers, van Nike, Adidas, New Balance en All-Stars. Na twee uur rondkijken en keuzes maken heeft Anne uiteindelijk haar nieuwe sneakers gekocht, dus onze missie was geslaagd! Na deze lange en vermoeiende dag besloot ik toch nog maar even naar de fitness te gaan om m’n rondje te hardlopen, en daarna hebben we samen lekker sushi gegeten op onze kamer. Toen ben ik op tijd naar bed gegaan, want ook zaterdag had ik weer een programma: vandaag ben ik naar de city tour gegaan waar ik me dus voor opgegeven had. Het was echt heel gaaf! We zijn eerst naar Kowloon Park geweest, een park met veel historie vlak bij de halls. Daarna hebben we een bezoek gebracht aan een tuin bovenop het vertrekpunt voor cruises, waar je 360 graden uit kon kijken over de stad. Rond een uur of 1 zijn we gaan eten bij de Avenue of Stars (dus op het uitzichtpunt waar ik het eerder over had met de prachtige skyline) in een Chinees restaurant. Na de lekkere lunch zijn we naar het absolute hoogtepunt van de dag gegaan: het ICC Sky 100 gebouw. In één minuut ga je van verdieping 1 naar verdieping 100, waar je werkelijk een prachtig uitzicht hebt over de stad. Op 393 meter heb je een panorama-uitzicht over alles. Ik had nog wel uren kunnen kijken denk ik, zeker een aanrader om ooit te bezoeken als je de kans krijgt!

Tot nu toe bevalt het dus erg goed in Hong Kong. De stad is onwijs vermoeiend, maar zo ontzettend gaaf! Er is zoveel te zien en te doen dat ik elke dag zo vol mogelijk plan om maar niks te hoeven missen. Morgen ga ik op een hiking tocht naar de Big Buddha, een toeristische attractie die je ook absoluut niet mag missen. Ik ga nu dus maar snel slapen (6 uur later hier!). Ik zal proberen jullie een beetje op de hoogte te houden, sorry voor het lange verhaal! Ik hoor ook graag jullie reacties en verhalen ☺

Liefs uit Hong Kong!

P.S. Ik heb een nieuw nummer om mee te bellen en te sms’en (whatsapp is dus nog de oude!): +852 6840 7310.

Mijn nieuwe adres is:
Valerie Kerstholt
Room 1525 of the Student Halls of Residence for Polytechnic University Students
1 Hung Lai Road, Hung Hom
Kowloon
(Hong Kong)

  • 06 September 2014 - 18:27

    Henriette:

    He Valerie,
    Leuk om dit te lezen! Wat een avontuur! Geweldig de indrukken die je allemaal opdoet! Wij lezen graag mee hoor! Ik heb me al 'geabonneerd' hoor!

    Mike en Henriëtte, Jamie en Sarah

  • 06 September 2014 - 18:45

    Nel Bemelen:

    Hallo Valerie,
    Leuk om jouw verslag te volgen, veel plezier in Honkong.
    Groetjes (moeder van Birgit)

  • 06 September 2014 - 19:53

    Ingrid Gerard:

    Leuk, leuk , leuk, geweldige stad, geniet er van...

  • 06 September 2014 - 19:54

    Jolanda:

    Hai Valerie,
    Wat gaaf dat je zo je ervaringen deelt. Ik was al zo benieuwd hoe de eerste week je was vergaan..... Waar ik om moet lachen bij het lezen van je blog is de haast om alles te gaan zien. Volgens mij verwachten je ouders je pas over een half jaar weer terug, dus genoeg tijd om alles te zien ha ha ha.
    De link heb ik trouwens van Anne-Loes gekregen. Zoals je weet is zij mijn nieuwsbron..
    Nou meis, fijn dat de eerste week zo leuk was. Pas goed op jezelf.

    Liefs Jolanda
    Nr 17

  • 06 September 2014 - 20:07

    Dennis :

    Hi Valerie. Hong kong is top! Ik ben er okt weer..

  • 06 September 2014 - 23:53

    Mama:

    Jij maakt het lijstje hé van de highlights want in oktober hebben wij wel haast ha ha. Ik heb papa nog niet eens onze foto's van China allemaal laten zien, moet dat nog laten bezinken! Volgende week vast iets rustiger, toch nie...
    @Dennis, wanneer in oktober? Misschien daar een biertje drinken?
    Dikke kus xxx

  • 07 September 2014 - 12:22

    Peter:

    Wat schrijf je leuk Valerie. Al lezende voel je de sfeer. Klinkt allemaal positief en das fijn. Geniet nog maar lekker daar. Gisteren was je vader nog in ons gezelschap bij een voetbalpotje van Rob in Njkerk.
    we zijn door jou en door hem goed op de hoogte. Bedankt voor het prachtige verslag en veel plezier daar. Hartelijke groet, Peter en Esther.

  • 07 September 2014 - 17:28

    Opa En Oma Tilburg:

    Hoi Valerie
    Wij vinden het hardstikke leuk om dit eerste verslag te kunnen lezen.
    Natuurlijk willen wij ons abonneren op de volgende verslagen.
    Veel liefs en kusjes van Oma en Opa.

  • 07 September 2014 - 22:07

    Daemsjes:

    Lieverd, wat geweldig allemaal. Jij hebt aan die 5 maanden nooit genoeg. We blijven je volgen!! Geniet ervan. Liefs van ons allemaal.

  • 08 September 2014 - 10:30

    Froukje:

    wow valerie, wat een ervaring, hoop dat je er met volle teugen van kan genieten; zo te lezen lukt dat wel aardig. leuk om je verhalen te lezen, ik blijf je volgen. dikke kus, froukje

  • 08 September 2014 - 21:20

    Anke Pehlig:

    Hey die Valerie! Zo knap dat je je al zo goed
    redt in die enorme stad met die bijzondere mensen

  • 08 September 2014 - 22:33

    Jon En Aline:

    He Valerie
    Leuk om je reisverslag te lezen en een beetje mee te krijgen welke indrukken je allemaal op doet.
    We blijven je volgen, veel plezier nog. Groeten uit Nieuwleusen

  • 11 September 2014 - 16:02

    Marcel Glaser:

    Lieve Valerie,

    Ik heb het nog niet helemaal gelezen, want zit even tussen twee afspraken in. Eerste indruk is; wat gaaf dat je de kans krijgt om dit mee te maken. Dus geniet ervan! Het hoort er allemaal bij.
    Ben trots op je en ik weet zeker dat je deze ervaring mooi meeneemt voor je latere leven.

    Schrijf je snel nadat ik het rustig heb gelezen (je lijkt je moeder wel die ook altijd hele lappen tekst de ether inschiet).

    Lieve groet,

    Je " oom" Marcel
    Ook van " tante" Hellen

  • 15 September 2014 - 13:58

    Marcel Glaser:

    Hoi Valerie,

    Hoe is het daar? Via je ouders horen we gelukkig ook een en ander en zijn we redelijk op de hoogte.
    Het verhaal is heerlijk om te lezen en kunnen we al je uitdagingen volledig begrijpen. Maar dat hoort er ook bij! Een ander land met een volledig andere cultuur.

    Geniet ervan en we zijn in afwachting van de nieuwe verhalen!

    Warme groet,

    Marcel en Hellen

  • 15 September 2014 - 15:35

    Marcel Glaser:

    Hoi Valerie,

    Hoe is het daar? Via je ouders horen we gelukkig ook een en ander en zijn we redelijk op de hoogte.
    Het verhaal is heerlijk om te lezen en kunnen we al je uitdagingen volledig begrijpen. Maar dat hoort er ook bij! Een ander land met een volledig andere cultuur.

    Geniet ervan en we zijn in afwachting van de nieuwe verhalen!

    Warme groet,

    Marcel en Hellen

  • 16 September 2014 - 16:49

    Anne:

    Leuke blog! Ik kan t natuurlijk erg goed visualiseren allemaal, omdat ik zo'n beetje 24/7 bij je ben haha. Verveelt nog niet toch?
    lots of loveeeeee
    x je roomie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Valerie

De verhalen van mijn avonturen tijdens semesters abroad

Actief sinds 06 Sept. 2014
Verslag gelezen: 541
Totaal aantal bezoekers 12785

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2016 - 23 December 2016

Canada

28 Augustus 2014 - 30 Januari 2015

Semester abroad in Hong Kong

Landen bezocht: