Een prachtige laatste week en heerlijk thuiskomen - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Valerie Kerstholt - WaarBenJij.nu Een prachtige laatste week en heerlijk thuiskomen - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Valerie Kerstholt - WaarBenJij.nu

Een prachtige laatste week en heerlijk thuiskomen

Blijf op de hoogte en volg Valerie

23 Januari 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Lieve allemaal,

Nu ik bijna weer een week terug ben in Nederland, is het toch nog even tijd om jullie verslag te doen van de laatste week reizen. Want dat was ook super leuk!

Vrijdags waren we nog steeds niet helemaal de oude na onze voedselvergiftiging, maar we besloten toch maar wat rond te lopen in Hanoi, want het zou zonde zijn als we alleen ons bed zouden zien in het hostel. We zijn naar het mausoleum van Ho Chi Minh geweest en hebben het Presidential Palace bekeken (van de buitenkant, maar toch ;)). Het avondeten smaakte voor het eerst in lange tijd weer wat beter, dus dat was een goed teken! De volgende dag besloten we dan ook naar Halong Bay te gaan, met een tour georganiseerd door het hostel. ’s Ochtends om 8 uur werden we opgehaald, waarna we eerst 4 uur in een busje moesten zitten richting Halong Bay. Helaas was het weer ons niet zo gunstig gezind en heeft het het hele weekend voornamelijk geregend. Toch was het een prachtige trip!

Rond 12 uur gingen we de boot op, waarna we eerst een lekkere lunch kregen en de groep een beetje konden leren kennen. ’s Middags zijn we naar een grot gegaan, erg mooi om te zien hoe dat er van binnen uit zag. Daarna maakten we een trip door Halong Bay, en ondanks de kou zijn we ook een halfuurtje wezen kajakken, heel gaaf!! ’s Avonds hebben we een gezellige avond gehad met de groep en hebben we genoten van het uitzicht. We zouden slapen op de boot, en zijn niet te laat naar bed gegaan want de volgende dag stond het ontbijt alweer vroeg op tafel. Na het ontbijt zijn we weer rond wezen varen en na een heerlijke lunch was het helaas alweer tijd om terug te gaan, want we moesten immers ook nog 4 uur in de bus terug. Ook al was het weer niet geweldig en was het een lange reis, het was de moeite zeker waard! Wat een mooie omgeving en wat gaaf om twee dagen op de boot door te brengen. Zeker een aanrader, vooral bij mooi weer!

Na deze trip naar Halong Bay zat onze reis door Vietnam er al bijna op. Maandags hebben we nog een beetje sightseeing gedaan in Hanoi, en vooral lekker rustig aangedaan. Om 7 uur vlogen we naar Siem Reap, in Cambodja, vooral bekend om de dichtbij gelegen Angkor Wat tempels (één van de wereldwonderen volgens de meeste lijstjes!). Toen we aankwamen was het niet alleen meteen 15 graden warmer, ook werden we aangenaam verrast met ons vervoer naar het guesthouse: een tuk tuk! Mister Zi bracht ons gratis en voor niks naar het guesthouse, en na een geslaagde rit besloten we dan ook om de komende dagen ook met Zi door te brengen.

Dinsdags hebben we een lange en vermoeiende, maar hele geslaagde dag gehad. Om 8 uur stond Zi klaar en zijn we op de tuk tuk gestapt. Na een twee uur durende rit kwamen we aan bij de Beng Mealea tempel, een tempel waar niet zoveel toeristen komen en die door de reusachtige bomen die in de tempel groeien de tempel totaal verwoest heeft. Overal liggen brokstukken en omdat men er nog niet aan toe gekomen is om deze tempel te restaureren, is alles nog heel authentiek. Het bijzondere aan deze tempel is dat je over de rotsblokken mag klimmen en klauteren en zo alles van heel dichtbij kan bekijken. Een meisje leidde ons vrijwillig rond en zo leerden we wat meer over deze tempel; erg interessant en bijzonder om te zien!

Na dit eerste geslaagde bezoek stapten we weer op de tuk tuk; dit keer een twee uur durende rit door verlaten landschap, arme dorpjes en onverharde wegen. We zetten koers richting een floating village, waar allerlei huizen op palen staan tegen het hoge water en waar mensen leven van het vissen en de toeristen. Toen we aankwamen met de tuk tuk stapten we op een bootje, waarmee we door het dorp heen hebben gevaren. We werden afgezet bij een platform waar nog veel meer kleine bootjes op ons stonden te wachten, om ons door het lage water rond te leiden. Dit was een hele mooie tocht, vooral door de mooie omgeving en de lichtinval die het geheel erg fotogeniek maakte (zie foto’s!). Naast dat ik een klein jongetje heel blij heb gemaakt met mijn broodje werd er gelukkig niet al te veel gebedeld, en konden we vooral genieten van de tocht. Na het tochtje zijn we nog even het dorp ingelopen met onze gids, waardoor we het echte leven konden aanschouwen. We hebben vooral onwijs veel kinderen gezien, die er gelukkig allemaal heel blij uitzagen en spelletjes aan het spelen waren zonder al te veel aandacht voor ons blanke toeristen. Erg indrukwekkend om te zien!

Na dit bezoek moesten we ook nog weer twee uur terug op de tuk tuk, voordat we weer terug waren in ons guesthouse. Tegen die tijd hadden we ook wel lang genoeg op de tuk tuk gezeten en was het etenstijd, dus Tara en ik zijn naar het leuke stadje gegaan en hebben heerlijk Mexicaans gegeten. Daarna zijn we vroeg naar bed gegaan, want de volgende ochtend zouden we de zonsopgang bij de Angkor Wat tempels gaan bekijken! Dit wordt veel gedaan door de toeristen en wij besloten dus ook maar dat we dit niet over konden slaan. Om 4 uur de wekker (zó vroeg…) en weer op de tuk tuk, koud!! Rond kwart over 5 hadden we ons kaartje al gekocht en sloten we aan bij de mensenmassa die kwam kijken naar dit ‘spektakel’. Helaas was de zonsopgang niet zo spectaculair als we verwacht hadden, vooral omdat het een beetje mistig was en er dus erg veel toeristen waren, maar uiteindelijk waren we blij dat we er zo vroeg waren, want daardoor konden we al vroeg de dag beginnen. We hebben na het maken van de nodige foto’s ongeveer 2 uur lang rondgedwaald in de tempel, en genoten van de zon die zich steeds meer liet zien en natuurlijk het prachtige en grote bouwwerk. Gelukkig was het in de tempel niet al te druk en hadden we dus alle ruimte om rustig de Angkor Wat te bekijken. Zie de foto’s voor wat impressies!

Na de Angkor Wat tempel (veruit de bekendste) waren we rond 8 uur klaar voor de rest van onze tour, want we hadden een route uitgezocht met wat “bekende” tempels. Op de tuk tuk reden we van de ene naar de andere tempel, en we hebben heel wat foto’s gemaakt en rondgelopen. Naarmate het later op de dag werd ging de zon ook steeds meer schijnen en dus liep de temperatuur al snel weer op naar zo’n graad of 32. Met onze lange broeken (omdat het ’s ochtends zo koud was) werd dit op een gegeven moment wel erg warm, en omdat je het verschil tussen de ene en andere tempel op een gegeven moment ook niet meer ziet besloten we rond 2 uur dat we er wel genoeg van hadden gehad. Toen hadden we gelukkig al wel heel veel gezien en het was zeker de moeite waard om voor de grote mensenmassa uit de tour te doen! Heel erg mooie plekken gezien en veel historie bekeken, zeker een aanrader als je ooit nog in de buurt bent ;)

Nadat we terugkwamen bij het guesthouse heb ik eerst even een uurtje geslapen, en daarna hebben we lekker rustig aangedaan. Rond etenstijd zijn we weer richting het stadje gelopen en hebben we heerlijk lokaal gegeten, met een curry met Amok kruiden. Daarna hebben Tara en ik nog een drankje gedaan in de ‘pub street’, want dit was al officieel de laatste avond samen na bijna drie weken samen reizen!

Donderdags moesten we eerst onze tassen inpakken, want ’s avonds zou voor mij de lange reis naar huis beginnen en ook Tara zou zich verplaatsen, naar Bangkok voor nog een weekje genieten in Thailand. Overdag hebben we lekker rustig aangedaan en eigenlijk vooral genoten van al het lekkere eten tijdens het ontbijt en de lange lunch. Ook hebben we nog even wat souvenirs gescoord op de markt, en rond half 6 moesten we dan echt (voor even, want gelukkig zien we elkaar gewoon weer in Groningen) afscheid nemen en ging ik op naar het vliegveld. Na het inchecken van mijn backpack kon ik nog even chillen in de lounge van Bangkok Airways, voordat het eerste uurtje vliegen naar Bangkok begon. Daar aangekomen moest ik zo’n 5 uur wachten (tot 2 uur ’s nachts) voordat mijn volgende vlucht vertrok, naar Abu Dhabi, en ook daar had ik een tussenstop van 4 uur.

Gelukkig viel de reis me wel mee en ging het wachten ook sneller dan verwacht. Helaas had ik wel nog een uurtje vertraging, maar om 3 uur ’s middags was ik dan toch echt terug op Nederlandse bodem na 5 maanden! Na een snelle paspoortcontrole liep ik vol adrenaline naar de bagageband, want wat had ik zin om mijn lieve familie weer te zien! Voor het raam stond ik al uitgebreid te zwaaien met papa, mama, Maxime en opa en oma, en het kon me niet snel genoeg gaan voordat mijn backpack er was. Gelukkig duurde dit allemaal niet zo lang en dus rende ik ongeveer door naar de uitgang. Daar stond de grootste verrassing van alles te wachten, want mijn liefste vriendinnetjes uit de jaarclub stonden (met spandoek!) onverwacht me ook op te wachten! Een betere thuiskomst had ik me niet kunnen wensen en ik heb onwijs genoten van het weerzien met iedereen.

De afgelopen week heb ik wel een beetje last gehad van een jetlag, en de eerste dagen heb ik dus vooral rustig aangedaan. Vanaf woensdag ben ik in Groningen geweest; onwijs gezellig om met al m’n lieve vriendinnetjes weer lekker bij te praten en ook oma weer te zien. Ik heb vijf onwijs leuke top maanden gehad, heb super veel gezien en leuke mensen leren kennen, maar ik geniet toch ook weer van Nederland hoor! Vooral het lekkere eten is weer genieten haha! Zoals jullie horen vermaak ik me ook hier uitstekend en ik heb zin in het komende jaar. Voor nu zijn de blogs even klaar, super bedankt voor het lezen en het volgen van al mijn avonturen, ik zie jullie allemaal snel weer! Heel veel liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Valerie

De verhalen van mijn avonturen tijdens semesters abroad

Actief sinds 06 Sept. 2014
Verslag gelezen: 617
Totaal aantal bezoekers 12771

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2016 - 23 December 2016

Canada

28 Augustus 2014 - 30 Januari 2015

Semester abroad in Hong Kong

Landen bezocht: