Time flies... - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Valerie Kerstholt - WaarBenJij.nu Time flies... - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Valerie Kerstholt - WaarBenJij.nu

Time flies...

Blijf op de hoogte en volg Valerie

23 November 2014 | Taiwan, Taipei

Lieve allemaal,

Ik leef nog! Het is natuurlijk alweer veel te lang geleden dat ik een blog heb geschreven, maar ik heb de afgelopen weken zoveel leuke dingen gedaan en daarnaast druk geweest met studeren, dat een blog schrijven er een beetje bij in is geschoten… Maar ik zal proberen jullie wat bij te praten over de afgelopen tijd!

Zoals ik in mijn vorige blog aankondigde, ben ik het weekend van 17 t/m 19 oktober naar Taipei (de hoofdstad van Taiwan) geweest met een georganiseerde reis vanuit de universiteit. Ondanks dat ik van tevoren niemand kende die mee ging, heb ik een geslaagd weekend gehad! Het begon vrijdag al heel vroeg, want om half 8 moesten we op het vliegveld zijn… Na een goede vlucht van anderhalf uur, kon het verkennen van de stad beginnen. We waren met ongeveer 30 mensen, voor het grootste deel locals (=Hong Kongers) of Chinezen (scheer ze niet over 1 kam, dat waarderen ze beiden niet…). Gelukkig waren er ook een paar exchange studenten mee, want daar kan ik het over het algemeen toch een beetje beter mee vinden haha!

Op vrijdag zijn we naar Taipei 101 geweest, één van de hoogste gebouwen in de wereld. Helaas hadden we geen tijd om er bovenop te gaan, ik had het uitzicht erg graag willen zien… Maar goed, nadat we het gebouw aanschouwd hadden gingen we naar Ximending, een gezellig buurtje met straatmarktjes en veel winkeltjes. Hier heb ik eendentong uitgeprobeerd (ziet er onwijs smerig uit, is best wel lekker!) en een paar andere lokale gerechten. Daarna gingen we naar een pineapple cake winkel, de bekendste lokale specialiteit, waar we ook weer van alles mochten proeven. Natuurlijk kon ik het niet laten om wat pineapple cake mee te nemen voor m’n vriendinnetjes in Hong Kong! ’s Avonds gingen we naar de streetmarket vlak bij ons hotel, en ondanks dat het echt superdruk was, was het heel erg leuk! Ook hier kan je onwijs veel verschillende dingen eten, drinken en kopen. Het eten is echt veel beter dan in Hong Kong, zoveel meer variatie! Na hier een tijd rondgelopen hebben besloot ik maar naar bed te gaan, want de volgende dag moesten we om half 8 weer aan het ontbijt zitten en het was natuurlijk al een lange dag geweest… Ik zag wel uit naar een goede nacht, maar daar dacht mijn kamergenootje anders over… Het was een Chinees; ze was erg lief, maar niet zo goed in Engels en had een totaal ander ritme, dus om 2 uur ’s nachts kwam ze thuis en om 6 uur stond ze op om vervolgens een uur lang in de badkamer haar make-up en haar te doen... Of ze nou echt maar zo weinig slaap nodig hebben, ik weet het niet, maar ik heb het met verbazing aangekeken haha! Maar moet je ook een keer meegemaakt hebben ;)

Zaterdags zijn we met een Hello-Kitty (ja, daar zijn ze hier gek op) kabelbaan naar een theetuin geweest, waar we een proeverij hadden en college kregen over het maken van thee. Jammer alleen dat dit in het Chinees was haha… Toch was het erg gezellig en hadden we daarna een lekkere lunch. ’s Middags gingen we naar een ander deel van Taipei waar we ook weer een markt bezocht hebben, en ’s avonds hebben we weer lekker gegeten op de street market. Zondags zijn we naar het National Palace Museum geweest en hebben we een pottenbakkerijcursus gehad. Ondanks dat het een heel gezellig weekend was, vraag ik me wel af of ik nou het echte Taipei heb gezien (op de marktjes na). Maar goed, dat is de consequentie van een georganiseerde reis en ik ben er wel geweest!

Op woensdag 22 oktober was het Anne’s (mijn lieve kamergenootje) verjaardag, dus dinsdagavond gingen we naar de Wooloomooloo rooftop bar voor 1 cocktail (of in ieder geval, dat was het plan…). Het uitzicht was prachtig en de cocktail smaakte goed. Na deze cocktail wouden we eigenlijk naar huis, maar er waren een stel oudere Duitsers van hun zakenreis aan het genieten, die besloten Duitse muziek te draaien. Omdat ze zich hier een beetje schuldig over voelden, boden ze ons een drankje aan en toen ze uitvonden dat het Anne’s verjaardag was, werd dit drankje gevolgd door een fles champagne. Zoals je begrijpt, het was een erg geslaagde avond en het bleef nog lang onrustig… ;) Maar het was een goed begin van Anne’s verjaardag! Op vrijdag zijn we nog uiteten geweest bij de Italiaan voor haar verjaardag, wat ook erg lekker en gezellig was!

In de week die volgde, heb ik vooral heel hard gewerkt om al mijn individuele opdrachten, groepsopdrachten en presentaties voor te bereiden en af te ronden, omdat op maandag 3 november mijn lieve oudertjes in Hong Kong zouden arriveren en ik dan natuurlijk niks wou doen! Vrijdags 30 oktober heb ik eerst nog Halloween gevierd, in een pompoenenpak, wat een erg goede outfit bleek te zijn toen we eenmaal in de BOMvolle stad arriveerden. Omdat er een wachtrij van hier tot Tokio was voor de uitgaansstraat (LKF), hebben we vooral op straat naar alle mensen staan kijken (of, zij naar ons). We zijn denk ik zo’n 100 keer op de foto geweest (niet eens overdreven), op een gegeven moment stonden mensen zelfs daarvoor in de rij. Ook ben ik nog geïnterviewd voor tv, maar dat heb ik helaas nooit meer teruggezien, haha! Ondanks dat we maar kort in de uitgaansstraat zijn geweest, was het wel een erg bijzondere en gezellige avond.

Na een weekend hockeyen en studeren, zag ik er onwijs naar uit om papa en mama weer te zien, maar helaas werd ik zondagnacht heel ziek… Uiteindelijk ben ik toch maar met een lege maag in de bus gestapt naar het vliegveld op maandagmorgen, en het weerzien was erg fijn. Echter, de twee stukjes appel in de busreis terug kwamen er al vrij snel weer uit, dus maandags was ik niet op m’n best… Ook papa en mama hadden last van de jetlag, dus na aankomst in het hotel hebben we eerst maar even geslapen. Hierna besloten we naar Hong Kong park te gaan, een beetje rond te lopen in Central (waar het hotel was) en zijn we naar de roltrappen uit ‘wie is de mol?’ gegaan in Soho.

Dinsdags had ik nog een presentatie op de uni, dus nadat we lekker uitgebreid ontbeten hadden (een hard broodje! Met kaas!) zijn we naar de 10.000 Buddha's geweest (ook te zien in wie is de mol?), niet al te ver van mijn universiteit en kamer. Die moest ik natuurlijk daarna allemaal even laten zien, en ’s middags hebben we in de kantine gegeten om het echte leven hier na te bootsen ;) Na de presentatie hadden we met Anne en haar zus afgesproken (die ook op bezoek was) en zijn we heerlijk uiteten geweest bij een Italiaan, en daarna hebben we nog gezellig koffie gedronken op een terrasje. Al met een al een erg gezellige avond! Helaas was de nacht die volgde niet zo goed, want zowel papa als mama hebben al hun eten van dinsdag er weer uitgegooid… Voelde ik me net weer lekker, werden zij beiden ziek.. Woensdag hebben we dus maar een beetje rustig aangedaan. Na een ontbijt om half 2 ’s middags, hebben we wat rondgelopen in Causeway Bay en Happy Valley, waar ik ze de hockeyvelden heb laten zien. ’s Avonds voelden ze zich weer wat beter en zijn we naar de Peak geweest, waar we echt heerlijk gegeten hebben samen met Hilde en Andries, vrienden van papa die ook toevallig in HK waren. Na deze gezellige avond zijn we redelijk op tijd gaan slapen en besloten we donderdag naar Tai O, een vissersdorpje, en de Big Buddha te gaan. We hadden alleen onwijze pech met het weer, want zoveel mist heb ik nog nooit in Hong Kong gezien… Van de Big Buddha was niet veel te maken! Desondanks was het een gezellige dag.

Vrijdags zijn we naar Macau geweest, het gokwalhalla in Azië. Macau ligt op ongeveer een uur varen van Hong Kong en is ook een Speciale Administratieve Regio (SAR) van China, net als Hong Kong. Macau is vroeger een Portugese kolonie geweest, waardoor nog veel van die bouwstijl terug te vinden is in het oude centrum. Echter, voor de rest bestaat Macau vooral uit casino’s, de één nog groter dan het andere. Elke dag komen er tienduizenden toeristen hun geluk beproeven in het Las Vegas van Azië. Wij besloten een kijkje te nemen in het Venetian, een hotel met compleet nagebouwde grachten en gondels. Zelfs het plafond heeft een blauwe lucht met wolken! Het casino was enorm en heel gaaf om van binnen te zien, zelfs zonder zelf te gokken. Ook dit was weer een erg geslaagde dag!

Zaterdag zijn we een beetje gaan shoppen en hebben we een backpack gescoord voor mijn reis die ik ga maken na het semester (ik ga naar Vietnam en Cambodja, samen met Tara). Dit verjaardagscadeau zal vast nog goed van pas gaan komen! Daarna zijn we heerlijke sushi wezen eten en hebben we een cocktail gedronken in het sjieke Peninsula hotel, met uitzicht op de skyline. Een erg fijne dag was het!

Eigenlijk zouden papa en mama zondag vertrekken naar een zonnig oord, maar ze hebben ontzettende pech gehad met het weer… In Hong Kong was het niet zo mooi en in de buurt eigenlijk ook niet echt, dus uiteindelijk besloten ze maar in HK te blijven om nog wat meer sightseeing te doen. Helaas moest ik de week die volgde veel tijd doorbrengen op de uni, vanwege presentaties en een tentamen. Desondanks was het heerlijk om ’s avonds samen te eten of ’s middags te lunchen, goede afleiding voor het harde studeren! Nadat ik donderdags klaar was met alle deadlines, moest ik ’s avonds hockeyen, waar papa en mama naar gekeken hebben. Daarna zijn we nog even gezellig wat wezen drinken met mijn team en toen ben ik met hun mee gegaan naar hotel nummer 4, om daar nog een laatste nachtje samen te zijn. Vrijdags gingen ze helaas weer naar huis. Het afscheid nemen viel weer even erg zwaar, maar het waren 10 onwijs geslaagde dagen en ik heb er super van genoten. Gelukkig had ik vrijdagavond meteen erg goede afleiding, doordat ik sushi ging eten met m’n vriendinnetjes hier en we daarna het verdriet weg hebben gedronken in LKF. Ook niet verkeerd om weer tijd met hen door te brengen!!

Zaterdags had ik met Dennis (buurman van papa&mama) afgesproken, omdat hij 1 avond in HK zou zijn. Het was een erg gezellige borrel en diner, en leuk om mensen van thuis hier te zien! Zondags ben ik met de meiden naar Dragon’s back geweest om te hiken, iets wat al erg lang op het lijstje stond maar er steeds maar niet echt van kwam. Het was lekker weer en erg gezellig om zo in de natuur rond te lopen!
De afgelopen week heb ik m’n colleges gevolgd en gehockeyd, en op woensdag zijn we nog naar Wan Chai ladies night geweest (gratis drankjes voor vrouwen, moeten ze in NL ook introduceren!). Helaas is daar mijn telefoon gestolen, dus mijn oude nummer is niet meer bereikbaar… Gelukkig kan ik tijdelijk even een telefoon van een teamgenootje lenen en krijg ik straks de telefoon van Max. Mijn nieuwe nummer is +852 5131 0753, voor zowel bellen als appen. Het kan alleen zijn dat ie in de komende weken weer gaat veranderen als ik de telefoon van Maxie krijg, maar dat zal ik dan natuurlijk laten weten!

Dan nog even over vandaag: vandaag ben ik naar een Junk Boat Party geweest, wat kort gezegd vooral zon, zee, zuipen was. Gelukkig hadden we echt super mooi weer (27 graden!) en heb ik de hele dag m’n bikini aangehad (ja, in november…)! Ik ben wezen wakeboarden (of nou ja, ik heb het geprobeerd, want dit is niet mijn talent) en heb heerlijk gezwommen en van het weer genoten. Het was een erg geslaagde dag!

Zoals jullie lezen, vermaak ik me nog steeds opperbest hier. Time flies when you are having fun, en veel plezier heb ik zeker! Het semester is alweer bijna afgelopen, de komende week is de laatste lesweek. Omdat ik 9 december pas mijn eerste tentamen heb, vonden we dat we tussendoor nog wel even naar Tokio konden ☺ Dus, van 28 nov t/m 4 dec zal ik samen met Anne, Iris en Alex deze wereldstad eens gaan verkennen, ik ben erg benieuwd hoe anders Japan is! Als ik terug ben zal ik een paar weken hard moeten studeren en dan zit helaas helaas het semester er alweer op. Gelukkig ga ik nog een paar weken met Tara reizen zoals gezegd; ik zal rond 18 januari waarschijnlijk weer thuiskomen. Daar zal ik ook zeker weer naar uitkijken, maar tot die tijd ga ik eerst hier nog even heel hard genieten! Ik hoop dat alles goed gaat met iedereen, ik hoor ook graag jullie verhalen. Bedankt voor het lezen weer en tot snel! Dikke kus vanuit HK!

• 23 November 2014 - 16:30

Olaf:

Hoi Val,

Wat weer een fraaie emo-8-baan-des-levens.
    Blijf wel goed in het karretje zitten en om je heen kijken.
    Heel veel goeds, plezier en blijf gezond.

kus van je oompje

• 23 November 2014 - 20:21

Papa Berto:

Hoi schat, je hebt weer goed je best gedaan met dit uitgebreide verslag. Ik was onze misselijkheid al weer helemaal vergeten maar verder waren het idd heerlijke dagen! Ik ben vanmiddag nog op en neer naar Amsterdam geweest om bij het Wagenaar stadion een fiets te wisselen voor Maxime; het lijkt erop dat haar roze bike de geest gaat geven dus heb ik een andere gebracht en haar oude weer mee teruggenomen. Ook nog even naar A'dam tegen Kampong gekeken: wat een tempo en een verdiende winnaar. Kampong won met 0-3 maar dat had makkelijk het dubbele kunnen zijn. Zojuist lekker gegeten met het bord op schoot naar voetbal gekeken. Ik wens je weer een fijne week en veel succes met alles! Dikke kus en veel liefs, papa

• 24 November 2014 - 03:51

Je Roomie:

Vallie!
    Leuke blog! Ondanks dat ik de meeste verhalen al gehoord heb, vind ik het toch leuk om nog een keer te lezen :) en de foto's te zien!
    We gaan nog vier hele mooie weken tegemoet! Kijk er naar uit :)
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 24 November 2014 - 09:51

Ingrid:

Hoi Valerie,

Wat een heerlijk en fantastisch verslag! Time of your life. Geniet er van en doe vooral alles wat je kunt en wilt doen, want voor je het weet zit je weer in het "spannende" Groningen. Liefs vanuit het enerverende Oldeholtpade :)

• 26 November 2014 - 10:52

Pascale:

Hé Val!

Wat leuk weer om dit allemaal te lezen. Als ik dit weer lees, gaat het toch weer kriebelen hoor, dat China!
    Geniet van je laatste semester daar en ik wens je alvast erg veel plezier in Tokyo, Vietnam en Cambodja! Waarschijnlijk weer een hele andere wereld. Het enige dat ik je kam zeggen is: geniet er daar ontzettend van, want als je thuis bent besef je meestal pas echt wat je allemaal gezien hebt!

Tot snel en dikke kus

• 26 November 2014 - 23:29

Marcel Glaser (je Oom):

Lieve Valerie,

Wat heerlijk om je verhalen te lezen. Prachtig geschreven en gelukkig net zoveel lappen tekst als je moeder. Zit in de genen.
    En wat ben je toch 'n bevoorrecht mens. Prachtige reizen en ervaringen opdoen, waarvan wij in onze jeugd alleen maar van konden dromen. Als wij een verre reis gingen maken, dan was het verste de stad London. Het is je gegund.
    Wat heerlijk voor je, alhoewel de start niet optimaal was, dat je ouders er waren. Altijd mooi om zulke liefdevolle familiegelegenheid te zien of eigenlijk te lezen.
    Nou, nog even aan de bak en dan ben je 18-1-2015 weer terug. Je gaat wel onze traditionele bowling uitje missen, ha ha!
    Veel plezier, heel veel succes en geniet ervan!
    Lieve groet uit Driebergen; oom Mars en tante Hel!