De eerste 10 dagen Vietnam! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Valerie Kerstholt - WaarBenJij.nu De eerste 10 dagen Vietnam! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Valerie Kerstholt - WaarBenJij.nu

De eerste 10 dagen Vietnam!

Blijf op de hoogte en volg Valerie

08 Januari 2015 | Vietnam, Hanoi

Hoi allemaal!

Vanuit mijn bed in Hanoi, de hoofdstad van Vietnam, schrijf ik deze blog. Helaas liggen Tara en ik al twee dagen in bed, aangezien we waarschijnlijk voedselvergiftiging hebben opgelopen een paar dagen geleden… Dus de laatste dagen zijn niet zo ideaal geweest, maar voor de rest is het hier fantastisch, dus ik zal de belevenissen van de afgelopen 10 dagen eens even op een rijtje zetten voor jullie!

Maandag 29 december kwamen we aan in Ho Chi Minh (ook wel Saigon), in het zuiden van Vietnam, ’s avonds laat. Na een prima eerste nachtje in ons guesthouse zijn we de volgende dag rond gaan lopen en hebben we de dingen bekeken die je zeker gezien moet hebben (bijv. de Notre Dame kerk, het Opera House en imperial palace). Dit ligt gelukkig allemaal op loopafstand en is prima te doen in 1 dag. Lopen is trouwens wel een uitdaging in Vietnam, vooral de straat oversteken: er zijn duizenden scooters en motoren die door alle verkeerslichten heen rijden, en ook auto’s stoppen niet voor je als je twijfelt om de weg over te steken. Hiervoor is maar 1 techniek die werkt: je kijkt gewoon naar voren en start met lopen, en dan rijden ze vanzelf om je heen (meestal). Na deze eerste relaxte dag hebben we ons ’s avonds goed uitgeleefd op de lokale keuken, met loempia’s, noodels en rijst, allemaal even lekker!

Woensdag de 31ste hadden we een tour geboekt naar de Cu Chi tunnels, een overblijfsel van de Vietnam oorlog. Deze tunnels besloegen op het hoogtepunt 350 km, allemaal onder de grond en onwijs smal en laag. Hier leefden zo’n 15.000 mensen in en de tunnels werden gebruikt door de Vietcong (Zuid-Vietnamese rebellen) en de Noord-Vietnamezen om de Amerikanen en Zuid-Vietnamezen te bestrijden. Na een busrit van zo’n anderhalf uur kregen we hier eerst een film te zien over het leven in de tunnels en daarna hebben we de tunnels bekeken en geluisterd naar de verhalen van onze tourguide. Erg indrukwekkend om te zien!

Na deze dagtrip hebben we ons opgefrist en omgekleed voor de nacht, want het was natuurlijk NYE! We hebben eerst heerlijk op straat gegeten en gezellig een drankje gedronken, waarna we met wat mensen uit het hostel afgesproken hadden om naar een rooftop bar te gaan. Hier hebben we afgeteld tot 12 uur en het nieuwe jaar goed ingeluid met danspasjes en drankjes! ☺ Gelukkig waren we de volgende dag niet al te brak, maar we besloten toch om het rustig aan te doen en een heerlijke body massage te nemen (40 min voor zo’n €4, dat zijn nog eens prijzen!). Daarna hebben we voor zo’n €1,50 heerlijk op straat gegeten en voor de rest van de dag/avond hebben we vooral genoten van het heerlijke weer, zo’n 30 graden!

Op vrijdag 2 januari, de laatste dag in Ho Chi Minh, zijn we naar het War Remnants Museum geweest, een indrukwekkende illustratie van alle ontberingen uit de oorlog, slachtoffers van Agent Orange en Napalm en gevangenencomplexen. De Vietnamoorlog heeft nog steeds invloed op de economie en het gehele land, en gezien de enorm lange tijd van oorlog (20 jaar, tot 1975) en de overweldigende inzet van chemische wapens is dit niet gek. Ik vond het museum erg indrukwekkend en zeker niet te missen bij een bezoek aan het oude Saigon!

Na het bezoek aan het museum hebben we een voetmassage gedaan om nog even te relaxen voor de lange treinreis die we voor de boeg hadden, want ’s avonds zouden we met de nachttrein naar Da Nang gaan, in het midden van Vietnam. Omdat de softsleepers uitverkocht waren, moesten we het doen met een hardsleeper. Dit is, zoals de naam al zegt, een vrij hard bed in een cabine voor 6 personen en niet ideaal voor een hele nacht. In totaal was de reis zo’n 17 uur, die gelukkig toch vrij snel gingen door wat series te kijken, een beetje te slapen en het uitzicht te bewonderen. Rond half 1 ’s middags kwamen we aan in Da Nang, waar het weer wat minder mooi was dan in Ho Chi Minh, met zo’n 18 graden en regen. ’s Middags hebben we wat rondgelopen in het stadje en ’s avonds hebben we heerlijk Vietnamees gegeten bij Bánh Xèo Bà Du’óng, 1 van de beroemdste restaurants in de buurt, en het was heerlijk! Eerst was het nogal een uitdaging om het restaurant te vinden, aangezien het ergens achterin een steeg zat, maar toen we zagen hoe druk het er was wisten we zeker dat we goed waren. Gelukkig hoefden we niet te wachten en konden we snel beginnen aan de maaltijd. Je krijgt gewoon de set die iedereen krijgt, wat bestaat uit Vietnamese pancakes en ingrediënten die gebruikt kunnen worden voor het rollen van je eigen springrolls (vlees, veel verschillende soorten groenten en bladeren om het in te rollen). Het was heel lekker en zeker leuk om een keer te doen! Daarna hebben we een cocktail gedronken met uitzicht op de Dragon Bridge, waar om 9 uur een spektakel zou plaatsvinden werd ons verteld. Nou, een beetje vuur werd er uit de draak gespoten, en daarna wat water, maar dat was er wel. Niet iets om echt voor te wachten dus! Maar het was wel heel gezellig ☺ Nadat we dit bekeken hadden zijn we terug naar ons leuke hostel gegaan en hebben we lekker een film gekeken voordat we naar bed zijn gegaan.

De volgende dag zouden we naar Hoi An gaan, een plaatsje 30 km verderop waar we al veel goede verhalen over hadden gehoord. We besloten een motortour te boeken, en dus gingen we rond een uur of 11 achterop de motor van de ‘Easyriders’ samen met onze backpacks. Dit was gaaf!! Eerst zijn we naar de bergen gereden, waar we mooi uitzicht hadden over de regio. Daarna zijn we in een uur naar Hoi An gereden, langs de vele stranden en beachresorts. Rond 1 uur kwamen we aan bij onze homestay, een 5-sterren hotel vergeleken met onze eerdere hostels! Nadat we onze spullen weggelegd hadden zijn we naar het stadje gegaan, waar we eerst een heerlijk broodje hebben gegeten. Daarna zijn we de tailormade winkels ingedoken; Hoi An staat bekend om de vele tailormade shops waar ze elk denkbaar kledingstuk op maat voor je maken in een dag, dus Tara en ik hebben beiden een jas laten maken en ik besloot ook nog een jurkje te laten maken nu we er toch waren ☺ Nadat we hadden besloten hoe het eruit moest komen te zien hebben we opnieuw Vietnamees gegeten (hetzelfde concept als in Da Nang) en daarna zijn we naar het stadje gegaan, waar veel leuke activiteiten en aankledingen waren vanwege volle maan. Erg leuk om hier rond te struinen en alles te bekijken, en wat een geluk dat we er net met volle maan waren!

Na een eerste heerlijke nacht in de homestay was het maandag 5 januari echt super mooi weer (zo’n 25 graden en zon) en dus besloten we, op de dag dat in NL iedereen weer aan het werk moest, een scootertje te huren en naar het strand te rijden. Hier hebben we heerlijk liggen zonnen en gezwommen, en na een geslaagde dag zijn we ’s avonds uit geweest in Hoi An.

De volgende dag was helaas alweer onze laatste dag in de leuke en relaxte stad Hoi An, en voor deze dag hadden we een kookcursus geboekt. Helaas voelde Tara zich ’s ochtends al niet zo lekker (toen dachten we nog dat het door de wodka kwam…), en dus was het wandelen over de markt in de hitte niet zo’n goed idee voor haar. Gelukkig voelde ze zich na een halfuurtje zitten wat beter en nadat we alle ingrediënten gekocht hadden op de markt, maakten we een mooie boottrip naar het eilandje waar we zouden gaan koken. Hier aangekomen hebben we onze eigen verse springrolls gemaakt, Vietnamese pancakes, noedels en noedelsoep. Allemaal erg lekker en leuk om te leren hoe dit gemaakt wordt!

Na de kookcursus zijn we terug naar Da Nang gegaan en hebben we de nachttrein genomen naar Hanoi. Helaas begon hier het minder aangename deel van de reis, want ik heb meer boven de wc gehangen dan in mijn bed gelegen de eerste uren… Ook Tara werd ziek. Gelukkig hadden we nu wel een softsleeper en was het redelijk rustig in de trein, dus konden we beiden wat uren maken, maar ziek zijn in een nachttrein is niet ideaal. Na een bewogen nacht waren we blij toen we er waren, en gisteren zijn we na aankomst in het hostel meteen ons bed ingedoken. Na de hele dag in bed te hebben gelegen besloten we eventjes wat te eten, maar daarna zijn we snel weer ons bed ingedoken. Vandaag gaat het gelukkig al ietsje beter, maar het energielevel is nog niet 100%. Hopelijk is het na een goede nacht beter en kunnen we de komende week genieten van al het moois hier, want er staan nog een paar leuke dingen op het programma!!

Morgen zullen we (hopelijk) Hanoi gaan verkennen; zaterdag en zondag willen we graag een trip naar Halong Bay maken, een baai die is opgenomen in de Werelderfgoedlijst van Unesco. Helaas is het weer hier wat kouder omdat we in het noorden zijn (zo’n 15 graden), dus zwemmen zal er niet inzitten, maar hopelijk wordt het een mooie trip! Maandag vliegen we naar Cambodja en zal ik de laatste dagen van mijn reis Siem Reap bezoeken, vooral bekend om de Angkor Wat tempels. En dan is het vrijdag tijd om na vijf geweldige maanden weer naar huis te komen! Ook daar zie ik naar uit, ik zie jullie snel allemaal weer!

Dikke kus uit Vietnam!

• 08 Januari 2015 - 18:48

Ingrid:

ik kom binnenkort spring rolls bij je eten. Veel plezier nog de laatste week

• 08 Januari 2015 - 19:47

Birgit:

Bij het lezen van je belevenissen in de nachttrein, met de daarbijbehorende foto's, herinner ik me ook menig ritje in de nachttreinen van China, Egypte en Sri Lanka.... Kan me zoooo indenken hoe jij je gevoeld moet hebben! Zeker wanneer je zo ziek bent.... Ook jouw lengte lijkt me geen pretje; soft- of hardsleeper maakt in dat geval geen verschil! Ik hoop dat jullie snel weer aansterken en nog een aantal heerlijke dagen in Azië zullen beleven! Njoy en tot gauw! Dikke kus Birgit

• 09 Januari 2015 - 09:06

Anne:

Hoi!
    Eindelijk een verslagje! Ik was zo benieuwd :) Wat gaaf dat jullie zo veel meemaken en zo veel zien van de wereld. Wat minder gaaf dat jullie nu een voedselvergiftiging hebben opgelopen :(. Ik hoop dat jullie snel weer de energie vinden om verder te gaan, want er is vast en zeker nog veel moois te zien! Ik ben benieuwd..
    Ik hoop snel weer iets van je te lezen!
    Liefs xxx

• 10 Januari 2015 - 22:51

Marcel En Hellen Glaser:

Het blijft heerlijk om je verslagen te mogen lezen!
    Maar het wordt weer tijd om naar huis te komen, zodat we in levende lijve je verhalen kunnen aanhoren. Geniet even van je laatste dagen daar en goede reis naar huis!

Lieve groet van je " oom en tante"