Zeven steden in zeven weken - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Valerie Kerstholt - WaarBenJij.nu Zeven steden in zeven weken - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Valerie Kerstholt - WaarBenJij.nu

Zeven steden in zeven weken

Blijf op de hoogte en volg Valerie

24 December 2016 | Verenigde Staten, New York

Lieve allemaal,

Ik ben weer thuis! Heel fijn, zo net voor de kerst ;) Maar ik heb natuurlijk nog wel het een en ander te vertellen over de afgelopen weken, want ik heb nog ontzettend veel gezien en gedaan! Ik zal proberen het niet al te lang te maken, maar toch zoveel mogelijk te vertellen. Mijn laatste verslag eindigde toen ik in de auto naar Montréal zat, en vanaf daar zal het verhaal dus verder gaan… ;)

Op 9 november ben ik samen met Steffi, Luise en Fenna in de auto gestapt voor onze roadtrip door verschillende steden in Canada. We zijn als eerste gestopt in Ottowa, de hoofdstad van Canada, waar we lekker geluncht hebben en vervolgens een paar uurtjes rondgelopen hebben. Het is een mooie stad en het was lekker weer, dus we hebben vooral buiten rondgelopen, langs het regeringsgebouw en door een park naar een mooi uitzichtpunt over het water. Rond het eind van de middag zijn we weer in de auto gestopt en zijn we door gereden naar onze Airbnb in Montréal, die overigens helemaal goed was

De 10e zijn we ’s ochtends eerst uitgebreid gaan ontbijten bij Eggspectation (je raad het al: eieren (en pannenkoeken!)), en toen zijn we de rest van de dag vooral de stad gaan verkennen. Fenna heeft een halfjaar gestudeerd in Montréal dus die wist gelukkig de weg! We zijn een heuvel opgelopen waar we bij een heel mooi uitzichtpunt over de stad kwamen, en daar hebben we natuurlijk heel wat foto’s gemaakt. ’s Avonds hadden we een super activiteit gepland staan, we zijn namelijk naar de ijshockeywedstrijd van The Canadiens (team van Montréal) geweest! Gelukkig wonnen ze en de sfeer was geweldig. Na de wedstrijd hebben we met wat anderen die ook in Montréal waren nog een drankje gedronken.

Op vrijdag 11 november zijn we weer de auto ingegaan, en hebben we Quebec bezocht! Deze stad, en Montréal trouwens ook, zijn erg Frans, waardoor er een heel ander soort cultuur heerst dan in bijvoorbeeld Toronto. In Quebec was het vooral heel erg koud, en we hebben zelfs onze eerste sneeuw daar gezien! Nadat we weer terug waren in Montréal hebben we daar heel gezellig gegeten en gedronken. Op zaterdag hebben we nog meer van Montréal gezien, onder andere het Olympisch Stadion (uit 1976). ’s Avonds zijn we nog een keer gezellig uiteten geweest en zondag zijn we het hele stuk weer teruggereden. Al met een al een erg geslaagde roadtrip!

Nadat ik weer terug was in Londen was het nog twee weken voordat ik voorgoed zou vertrekken. Het was vooral nog even hard studeren en werken aan wat groepsprojecten, maar natuurlijk moest er ook afscheid genomen worden en allerlei dingen voor de laatste keer gedaan worden. In het weekend na de eerste week zijn we op vrijdag lekker uiteten geweest om de baan van Derrick bij Goldman Sachs te vieren, en op zaterdag zijn we naar de film geweest met de meiden van onze verdieping (Fantastic Beasts, een mooie film!). Op dinsdagavond de 22e waren alle grote deadlines voorbij, en ben ik ’s avonds met Luise, Derrick en Steffi naar Ceeps bingo geweest om het te vieren. Het was een erg gezellige avond, al wonnen we niks met de bingo ;)

Op donderdag, de 24e, was de laatste lesdag, en ’s avonds was de Formal: eten met alle studiegenootjes, en daarna een groot feest. Dit was ook de laatste avond dat ik velen heb gezien, dus het was ook wel een groot afscheidsfeest. We moesten op dinsdag nog wel met z’n allen een tentamen maken, maar dat is toch anders. Op vrijdag heb ik met mijn hockeyteam nog een laatste keer wat samengedaan, we vierden Secret Santa, waarbij je cadeautjes moest kopen voor iemand anders maar voor niemand in het bijzonder. Dat was ook een gezellige avond, en leuk om die meiden allemaal nog een keer te zien voordat ik wegging. Het weekend heb ik vooral nog gestudeerd en wat spullen vast ingepakt. Dinsdag de 29e heb ik toen m’n laatste tentamen gemaakt, en m’n spullen ingepakt. ’s Avonds ben ik nog een laatste keer uiteten geweest met degenen die me na staan, en hebben we de avond afgesloten met karaoke bij McCabes! Daarna was het toch echt tijd om afscheid te nemen van iedereen… ’s Nachts heeft Nine vanuit Nederland nog kaartjes weten te scoren voor Adele (ja ja, ik ga naar Adele in Londen (de echte)!!!!) en toen kon m’n dag al niet meer stuk, al viel het afscheid nemen wel weer zwaar… Maar in de bus naar Toronto was dat gevoel ook al snel weg, want ik ging met Valerie twee weken rondreizen en daarna nog met Max naar Miami!

Nadat ik Val van het vliegveld had gehaald, zijn we eerst naar ons appartement gegaan. Deze was helemaal top, met een prachtig uitzicht over de stad (zie foto’s) en veel ruimte. We zijn ’s avonds naar de kerstmarkt geweest die vlak bij ons appartement was, waar we lekker gegeten hebben in een gezellig restaurantje. Na een goede eerste nacht zijn we woensdag de 1ste ’s ochtends gaan hardlopen, waarna we lekker ontbeten hebben. Daarna zijn we richting stad gelopen, en zijn we ’s middags de CN Tower op geweest. Ook hebben we nog rondgelopen in het Financial District, en hebben we uiteindelijk lekker geborreld/gegeten in ons appartement. Donderdag zijn we met de boot naar Toronto Island geweest, waar ik met papa in de zomer ook was geweest, maar toen was het een stuk gezelliger ;) Nu was er nauwelijks iemand, en alle restaurantjes waren gesloten. Ook was het redelijk slecht weer, met veel wind en regen, dus het was een soort verlaten eiland… Toch hebben we nog een heel stuk gelopen en gelukkig uiteindelijk een open restaurantje gevonden waar we even opgewarmd zijn.

Op vrijdag 3 december hebben we ’s ochtends eerst onze spullen ingepakt, want ’s avonds zouden we vliegen richting Washington! Overdag zijn we nog naar Kensington en Chinatown geweest, en hebben we uitgebreid spelletjes gespeeld in een spelletjesrestaurant. Über (taxidienst) was trouwens tijdens deze vakantie onze grote vriend, en vaak nog goedkoper dan de metro/tram/bus. Hoe dan ook, ’s avonds zijn we dus naar Washington gegaan en zondagochtend hebben we gezellig gebruncht in een tentje vlakbij. Daarna hebben we fietsen gehuurd (het was mooi weer!) en hebben we veel highlights gezien van deze hoofdstad. We zijn natuurlijk langs het Witte Huis geweest (ik dacht dat ‘ie veel groter was!), we hebben verschillende monumenten bekeken, we hebben Capitol Hill gezien en zijn het eind van de middag nog naar een museum geweest, het National History Museum.

Op 5 december zijn we ’s ochtends eerst weer een stukje wezen hardlopen, en daarna hebben we buiten (!) voor ons appartement ontbeten. Overdag zijn we naar Georgetown geweest en ’s avonds heb ik Val een stukje Noord-Amerikaanse cultuur laten zien bij een ijshockeywedstrijd. Op dinsdag hebben we niet al te veel gedaan, Val voelde zich niet zo lekker en het was ook alleen maar aan het regenen… Bovendien moesten we eind van de middag richting station, want we gingen met de trein naar New York! We zijn nog wel even kort naar een museum geweest met prachtige natuurfoto’s.

Na een treinreis van zo’n drie uur waren we dan in de stad waar ik het meeste naar uit gekeken had: NEW YORK! Na een goede nacht in een appartement wat op zich oké was, maar wel redelijk vies, zijn we op 7 december de stad ingegaan. We zijn eerst naar Times Square geweest om het echte New York-gevoel te krijgen, en daarna hebben we een heel stuk door Fifth Avenue (de winkelstraat) gelopen, waar prachtige etalages te zien waren. ’s Avonds zijn we naar de bioscoop geweest (met hele chille stoelen die helemaal achterover konden!) en hebben we de film Allied gezien. Op de 8ste zijn we eerst met de metro richting Brooklyn Brigde gegaan, waar we natuurlijk overheen gelopen hebben. Daarna hebben we bij Industry Kitchen aan het water heel erg lekker gegeten en zijn we weer een beetje opgewarmd, want in New York was het wel ontzettend koud, vooral door een ijzige wind. Na onze lunch zijn we door Wall Street gelopen, en zijn we met de boot richting Staten Island gegaan. We zaten precies op het goede moment op die boot, rond zonsondergang, en hadden dan ook prachtig uitzicht op de stad en het Vrijheidsbeeld. Nadat we ook weer met de boot terug zijn gegaan, zijn we nog bij het 9/11 Memorial geweest. Indrukwekkend!

Op vrijdag de 9e hebben we ‘s ochtends nog wat geshopt, en daarna zijn we in de rij gaan staan bij TKTS om kaartjes met korting te scoren voor een musical op Broadway. Na een heel koud uur hebben we uiteindelijk kaartjes voor Jersey Boys gescoord, waar we ’s avonds naartoe zijn geweest, en dat was de kou en het wachten zeker waard! Wat een geweldige show en wat leuk om een keer mee te maken!

Zaterdagochtend zijn we wezen hardlopen in Central Park, waar je ook erg mooi uitzicht hebt over Manhattan. Na ons ontbijt (met bagels) zijn we naar de High Line geweest, een oude spoorlijn die een heel stuk langs het water loopt en tussen allerlei gebouwen, en hebben we deze helemaal uitgelopen. Leuk om gezien te hebben!! Daarna zijn we nog een stuk verder gelopen richting een pier met prachtig uitzicht over New Jersey, en hebben we nog even SoHo en Chinatown bekeken. Uiteindelijk hebben we gegeten in het supergezellige Little Italy, en een uitgebreid laatste avondmaal gehad! Daarna hebben we nog onze laatste potjes pesten gespeeld, om de balans op te maken van onze vele spellen ;)

Op zondag hebben we nog een rondje Central Park gemaakt, waarna Val naar het vliegveld (JFK) ging voor haar terugreis, en ik een uurtje later ook naar Newark ben gegaan om naar Miami te vliegen. Met wat vertraging was ik uiteindelijk ’s avonds in Miami, waar ik opgewacht werd door Max! Fijn om die na een lange tijd weer te zien De temperatuur was overigens even schakelen, want ik kwam met mijn thermo-kleding de 28 graden in!

Op maandag zijn we eigenlijk vooral een beetje alle winkels langs gegaan, want er moesten natuurlijk nog wat kerstcadeautjes gescoord worden. ’s Avonds hebben we super Amerikaans gegeten bij Shake Shack, met friet en een burger. ’s Nachts bleek dit ook de laatste ongezonde maaltijd te zijn de rest van de week, want Max werd, om vier uur, gebeld door de bondscoach om mee te gaan op trainingsstage voor het NEDERLANDS ELFTAL! Natuurlijk hebben we daarna nauwelijks meer geslapen, en dus hebben we maar een rustig dagje op het strand doorgebracht. ’s Avonds hebben we lekker gegeten bij Books & Books. (Eigenlijk bestond de hele reis vooral uit eten haha ;))

Op de 14e zijn we ’s ochtends wezen hardlopen en heb ik ’s middags vooral wat dingen geregeld voor de dagen daarna. ’s Avonds hebben we onze was op de typisch Amerikaanse manier gedaan, bij een ‘coin laundry’. Daarna zijn we op tijd gaan slapen, want de 15e heb ik de huurauto opgehaald zodat we nog wat van de omgeving konden zien! Deze dag zijn we naar Everglades geweest, een natuurpark met zeven verschillende soorten natuur. Daarnaast staat het park vooral bekend vanwege krokodillen en alligators die daar te zien zijn, en gelukkig hebben we die ook gezien op een boottour! Helaas zijn we wel helemaal lekgestoken (Max had 29 muggenbulten op haar benen haha), en ook ik werd gek van de jeuk… Daarnaast hebben we het nog spannend gemaakt doordat Max werd aangehouden (terwijl ze niet eens in de auto mocht rijden…), maar gelukkig kregen we alleen een waarschuwing voor te hard rijden en heeft hij niet verder gekeken naar onze papieren. Kwamen we goed mee weg!

Na een prima nacht in een motel in Homestead zijn we op de 16e verder gegaan met onze roadtrip, richting Key West, het meest zuidelijke puntje van Amerika. De rit erheen was ontzettend mooi, met een smalle weg tussen water aan beide kanten door. Na aankomst zijn we eerst lekker wezen lunchen, waarna we rondgelopen hebben en natuurlijk ook even bij de boei geweest zijn die het zuidelijkste puntje aangeeft. Eind van de middag zijn we weer de auto ingestapt, want het was nog een redelijk stuk rijden terug naar Miami. Onderweg zijn we nog gestopt om de zonsondergang te bekijken.

We hadden voor mijn laatste drie nachten nog een hostel geboekt, maar dit beviel niet echt goed: we sliepen slecht vanwege het vele lawaai en onze kamergenoten waren niet zoals we hoopten. Uiteindelijk hebben we na twee nachten een hotel geboekt voor mijn laatste nacht en de laatste nachten voor Max (die nog wat langer bleef), dus dit was wel even lekker nog! De laatste dagen zijn we verder naar het strand geweest, en op de 18e zijn we nog Miami in geweest. We zijn eerst wezen lunchen bij een hele lekkere bakker, en daarna zijn we naar de Wynwood Walls geweest: een artdistrict waar straatartiesten allerlei muren ontzettend mooi met graffiti bespoten hebben. ’s Avonds hebben we nog iets gaafs meegemaakt, we zijn namelijk naar de Miami Heats geweest, NBA basketbal! Ze verloren helaas wel, maar de sfeer was leuk om mee te maken!

Maandag de 19e was mijn laatste dag in Miami, en dat hebben we nog even goed afgesloten met strand en sushi. Rond een uur of 6 ben ik richting vliegveld gegaan, en na een vlucht van zo’n 7,5 uur stond ik dinsdag, 20 december, weer op Nederlandse bodem! Het is fijn om iedereen weer te zien en natuurlijk is het zo net voor kerst altijd gezellig om thuis te komen. Ik ga nagenieten van mijn prachtige reis en wens iedereen fijne feestdagen en alvast een mooi 2017! Ik spreek/zie jullie wel weer! Liefs